Nergens vervult bedrijfskleding zo’n veelzijdige rol als in de Retail branche. Naast huisstijl en uitstraling is ook de herkenbaarheid van uw medewerkers van groot belang. Met het juiste gebruik van kleuren en stijlen ondersteunt uw bedrijfskleding de boodschap die u wilt uitdragen. Perfect passend bij een vriendelijk gezicht. Weten hoe? Wij adviseren u graag!
Profashionals verzorgt het gehele traject van idee tot en met levering en zelfs uw voorraadbeheer.
Profashionals biedt bedrijfskleding voor de detailhandel zoals u het nodig heeft. Van een team van 10 personen tot de complete kledinglijn van uw winkelketen. Van voorraadkleding tot geheel in huisstijl voorzien van uw logo. Leg uw kledingvraagstuk vrijblijvend aan ons voor. We voorzien u graag van een professionele, enthousiaste en creatieve oplossing.
Retailkleding is de kleding die u en uw medewerkers dragen tijdens het werk in de detailhandel. Het is werkkleding die functioneel is zodat medewerkers fijn kunnen werken en die een boodschap communiceert naar uw klanten. Dat kan zijn in de uitstraling waarbij een keuze gemaakt wordt voor modieuze, klassieke of sportieve kleding. Maar ook de positionering van logo’s, slogans, kleurgebruik en accessoires vervullen hun eigen rol hierbij.
Goede retailkleding is werkkleding die ervoor zorgt dat uw medewerkers voor uw klant herkenbaar zijn. Wie wel eens in een bouwmarkt komt kan zich herinneren dat de medewerkers in polo of trui werken maar de (assistent) manager in een overhemd werkt. Als klant weet u direct wie u aan kunt spreken dankzij herkenbare kleuren, logo’s en het verschil in kleding. Dit verschil in retail kleding heeft ook een psychologisch effect.
In bovenstaand voorbeeld van de bouwmarkt spelen nog 2 factoren een rol. Wanneer medewerkers allemaal een uniforme outfit hebben, zij het met eenzelfde polo, creëert dit automatisch een eenheid en teamgeest. Uw medewerkers krijgen het gevoel bij een groep te horen, wat bijdraagt aan een betere samenwerking tussen uw medewerkers.
In het voorbeeld staat de manager ‘buiten de groep’ met het overhemd. Dit draagt bij aan het gevoel van hiërarchie voor zowel de medewerkers als de klant. Uniforme werkkleding passend bij het bedrijf biedt op zichzelf al een vorm van autoriteit / vertrouwen voor de klant. Wat de medewerker met de bedrijfspolo zegt zal eerder voor waarheid worden aangenomen dan zonder de bedrijfskleding. Het onderscheid tussen medewerker en manager biedt daarbij een niveauverschil in de hiërarchie. Voor de medewerkers, maar ook voor de klant zodra de manager gevraagd wordt om zich te mengen bij bijvoorbeeld een klacht.
Mooie bedrijfskleding geeft uw medewerkers een gevoel van trots als ze het dragen. Voor uw medewerkers is het belangrijk dat de kleding de hele dag fijn zit, langdurig fris blijft of juist warmte biedt. Uniforme kleding passend bij uw tak van de retail zorgt voor meer betrokkenheid van uw werknemers. In meerdere studies is aangetoond dat goede bedrijfskleding bijdraagt aan medewerkers die zich gewaardeerd voelen en zich extra inzetten voor het bedrijfsbelang.
Retail werkkleding kan nog zo mooi zijn, het mag uw medewerkers niet belemmeren tijdens hun werkzaamheden. Denk aan de medewerker van het tankstation. Als het buiten vriest en de schuifdeur laat continu koude lucht binnen, of hij/zij moet zelf af en toe naar buiten. In dat geval is een warm vest prettig. Diezelfde medewerker draagt tijdens een hittegolf liever een polo. Wanneer deze kleding op elkaar is afgestemd zal het voor uw klant ongeacht de temperatuur herkenbaarheid uitstralen. De klant ‘ziet’ eenzelfde kledinglijn.
De functionele eigenschappen gaan natuurlijk veel verder. Denk aan plaatsing van zakken op de juiste plekken, veiligheid met behulp van reflecterende delen, stof die onbrandbaar is of kleding die op de juiste plaatsen extra verstevigd is. Ook kan het gaan om HACCP richtlijnen in bijvoorbeeld supermarkten. Zowel supermarkt eigenaar als medewerker zijn verantwoordelijk voor de hygiëne.
Kleuren spelen een zeer belangrijke rol bij retailkleding. Van merk herkenning (brand recognition) tot het creëren van de juiste sfeer. Het kiezen (en houden) van de juiste kleuren is naast het model dan ook een belangrijk onderwerp. We vertellen er graag meer over.
Kleurechtheid van werkkleding betekent dat de oorspronkelijke kleur van de kleding behouden blijft, ook als de kleding vaak gewassen is. Wanneer u een grote winkel inloopt en u ziet medewerkers in allerlei tinten rood doet dit direct afbreuk aan de uniformiteit, aan de waardeperceptie en aan het merk zelf.
Daarbij zorgt het voor onnodige kosten doordat kleding die verder nog goed is, vervangen moet worden vanwege het verlies van kleur. Kleding verven met hoge kwaliteit is duur. Het goedkope productieproces dat sommige werkkledingmerken gebruiken zorgt er dan ook voor dat kleding er bij aanschaf prima uit ziet, maar al snel vaal zal worden. Bij Profashionals kiezen we daarom ook voor de betere merken. Kleding die uitgebreid getest is op duurzaamheid, slijtvastheid en kleurechtheid.
Ook wanneer u kiest voor kleding die geheel op maat voor u ontworpen wordt, kunt u dankzij onze eigen productielocaties zeker zijn van werkkleding van hoge kwaliteit.
Wanneer u een sterk merk heeft, kiest u waarschijnlijk voor kleuren die aansluiten bij uw huisstijl. Deze kleuren zijn door de ontwerpers nauwkeurig gekozen zodat ze vanuit de kleurenpsychologie aansluiten bij waardes van het merk. Kleuren roepen associaties op bij mensen en er is voor de retail branche dan ook veelvuldig onderzoek naar gedaan.
Zo staat de kleur groen voor gezondheid, natuur, balans, het milieu en rust. U ziet deze kleur vaak terug bij winkels waar gezonde producten verkocht worden. Blauw wordt gebruikt wanneer u o.a. betrouwbaarheid en oprechtheid wilt uitstralen. De blauwe kleur zorgt er ook voor dat mensen zich minder opgejaagd voelen in uw winkel. De keuze van kleuren voor de kleding voor uw medewerkers heeft dus een directe invloed op het (koop)gedrag van uw klanten. Als u nog geen vaste eigen kleurwens heeft voor uw kleding adviseren we u hier graag over.
Bij Profashionals maken we uw retailkleding geheel naar wens. Uw wens kan zijn om voor ‘standaard voorraadkleding’ te gaan. Kleding die vooraf is ontworpen en deze te voorzien van gedrukte of geborduurde logo’s. Uw wens kan ook zijn om een geheel eigen kledinglijn te laten ontwerpen. Alles start met een aanvraag. We bieden u altijd een duurzame oplossing voor uw retail kleding. Leg uw vraag vrijblijvend aan ons voor, we garanderen een professionele, enthousiaste en creatieve kijk op de nieuwe kleding voor u en uw medewerkers.
Profashionals
Kantooradres:
De Boelakkers 26-D
5591 RA Heeze
NEDERLAND